مهدی صاحب الزمان
مهدی صاحب الزمان
مهدی صاحب الزمان

مسیح در خدمت حضرت مهدی(ع)
ضرورت همه ادیان الهی ظهور منجی حقیقی در آخرالزمان است و وعده خداوند و پیامبران بزرگ الهی در ظهور آن بزرگوار و برقراری صلح و عدالت در جهان است.
عقل و فطرت و وجدان‌های بیدار و تجارب بشری نیز این معنا را تأیید می‌نماید كه سمت و سوی كاروان بشریت به سوی حكومت واحد جهانی عدالتخواه و عدالت‌پرور اخلاقی است.
قرآن كریم و روایات اسلامی نیز بر این معنا تأكید و تصریح دارد كه صالحان، وارثان زمین خواهند شد.

جالب آن است كه درمنابع اسلامی به طور دقیق و شفاف ولادت و شخصیت آن بزرگوار كاملاً شناخته و از ذریه فاطمه زهرا(س) و یازدهمین امام از فرزندان حضرت امیرالمؤمنین علی‌بن ابیطالب(ع) و نهمین فرزند حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و همینطور از نسل و ذریه ائمه هدی(ع) و چهارمین فرزند از فرزندان حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) تا آخر می‌باشند. علاقمندان می‌توانند در این باره به كتاب شریف منتخب‌الاثر تألیف آیت‌الله صافی گلپایگانی ـ دامت بركاته ـ مراجعه نمایند كه 49 باب دارد و صدها حدیث ارزشمند در این باره از كتب شیعه و اهل سنت نقل فرموده و خصوصیات آن حضرت و نسبت و ویژگی‌های آن بزرگوار و نشانه‌های ظاهری و اینكه از فرزندان ائمه اهل البیت(ع) می‌باشند و فرزند سیده اماء(س) و از سبطین رسول‌الله(ص) هستند و از نسل ائمه اثنی‌عشر و خلف صالح امام عسكری(ع) مراجعه نمایند.

آری مهدی(عج) دوازدهمین امام از اهل بیت عصمت و طهارت است. خصوصیات آن بزرگوار از لحاظ پدر، مادر، ولادت، نواب خاص و عام، زمان ولادت، كیفیت ولادت، غیبت صغری و كبرای آن بزرگوار، شرایط عصر غیبت و عصر ظهور، و ده‌ها مسئله دیگر توضیح داده شده است.
در زمان ظهور آن حضرت، مسیح(ع) نزول خواهند كرد و در ركاب آن بزرگوار و پشت سر آن بزرگوار اقامه نماز خواهند نمود و این به مفهوم خاتمیت و خاتم‌الاوصیاء بودن آن بزرگوار است و در روایت آمده كه آن بزرگوار به حضرت مسیح(ع) احترام نموده و مسیح(ع) گوید، كسی را نرسد كه بر ائمه اهل البیت(ع) تقدم بجوید و حق تقدم با شماست.1 كتاب منتخب‌الاثر 25 حدیث در این رابطه نقل نموده است. و در بحارالانوار از جابر نقل شده كه امام عصر(عج) به حضرت عیسی(ع) می‌گوید:
بیایید بر ما امامت كنید.2
و حضرت عیسی(ع) می‌گوید:
بعضی از شما بر بعضی دیگر امارت دارد و این عنایت خداوند نسبت به این امت است.

آنگاه می‌گوید این حدیث صحیح و نیكو است كه بزرگان نقل نموده‌اند و دلالت دارد بر اینكه مهدی(عج) به جز عیسی(ع) است و این به معنی تسلیم مسیحیت و یهودیت در برابر اسلام و در برابر قرآن و آل البیت(ع) خواهد بود. چیزی كه آن را در طول چهارده قرن گذشته كمتر پذیرفته‌اند. و همواره در برابر اسلام با جنگ‌های صلیبی و صهیونیستی و تهمت‌ها و نسبت‌های ناروا و جنگ روانی و تبلیغاتی و عملیات تخریبی تلاش كرده‌اند تا مانع گسترش و نفوذ آن در جهان بشوند و البته این ظلم بزرگی است كه نسبت به بشریت و ارزش‌های الهی و ادیان الهی و حضرت مسیح(ع) و حضرت موسی كلیم(ع) و پیروان راستین این دو دین و پیامبر بزرگ الهی روا داشته‌اند.

درباره حدیثی كه به این مضمون نقل شده است: «لامهدیّ إلّا عیسی بن مریم(ع)؛ مهدی نیست مگر ـ همان ـ عیسی‌بن مریم» باید گفت:
1. این حدیث سند قابل اعتماد و قابل قبولی ندارد و نمی‌توان به آن استناد كرد و راوی آن متهم به سهل‌انگاری در نقل است. راوی علی‌بن محمدبن خالد جندی (موذن ‌الجند) است.
مرحوم مجلسی(ره) در این‌باره می‌گوید:
علمای اهل سنت اتفاق نظر دارند بر آنكه در صورتی كه راوی خبر معروف به تساهل در روایت باشد خبر و حدیث او قابل قبول نخواهد بود.3

2. حدیث واحد است و خبر واحد به فرض صحت در احكام حجیت دارد نه در مسائل اعتقادی و مباحث عقلی در مسائل اعتقادی علم و حجت شرعی لازم است.

3. احتمالاً حدیث یادشده توسط جریان‌های مسیحی و نفوذی ساخته و پرداخته و در احادیث دست برده شده باشد.

4. به فرض آنكه چنین حدیثی در روایات ما آمده باشد لكن در روایات فراوان دیگر آمده كه آن حضرت ظهور خواهد نمود و پشت سر حضرت مهدی(ع) اقامه نماز خواهند كرد و این حدیث با احادیث دیگر قابل جمع است كه آن حضرت ظاهر و پشت سر امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ اقامه نماز خواهند كرد و نافی ظهور ولی عصر(عج) نمی‌باشد. ممكن است تحریف در لفظ نیز رخ داده باشد و كلمه «مع» بعد از «الا» از قلم افتاده باشد؛ یعنی «لا مهدی الا مع عیسی بن مریم؛ مهدی نیست مگر همراه عیسی‌بن مریم.»

5. این حدیث به این معناست كه تصور نشود حضرت مسیح(ع) خود مستقلاً ظاهر می‌شوند و یا حضرت مهدی(ع) بدون حضرت مسیح ظهور خواهند نمود.
پس از نگارش این موضوع دوستان موثق نقل نمودند كه این حدیث شریف در كتاب تذكرهالاولیا با این سبك آمده است:
«لا مهدی إلّا عیسی بن مریم معه.»
مهدی نیست مگر آنكه عیسی‌بن مریم با اوست.
كه «معه» در آخر حدیث شریف به جای مع كه ما احتمال داده بودیم ساقط شده آمده است و اگر این باشد «نعم الوفاق» و یا این نقل و روایت قرینه بر منظور از حدیث یاد شده است و معنای حدیث شریف به نوعی ملازمه بین حضرت مهدی ـ ارواحنا فداه ـ و حضرت مسیح(ع) است كه هر یك علامت دیگری و نشانه و شرط ظهور و نزول و حضور دیگری است و مانند خورشید و نور با یكدیگر جز با ظهور و حضور دیگری به وقوع نمی‌پیوندد و تحقق نمی‌یابد. و این خود بهترین دلیل و شاهد بر ادعاهای بی‌اساس و ساختگی كسانی است كه نسبت به هر یك از این دو موضوع مقدس و همراه یكدیگر ادعای انفرادی داشته باشند؛ ادعای مهدویت بدون نزول حضرت مسیح(ع) و یا ادعای نزول مسیح(ع) منهای حضرت مهدی(عج) چه در اسلام و چه در مسیحیت!
آری ظهور هر یك از این دو، مكمل دیگری و شرط و متمم دیگری خواهد بود. و در حقیقت همانطور كه از روایت استفاده می‌شود، امام مهدی(عج) قدوه و اسوه و اهل البیت(ع) مشمول كرامت خاص الخاص و اخص الخواص بوده و رسول اكرم(ص)‌صاحب لوای حمد است و رحمت للعالمین است و آدم(ع) و دیگر انبیا(ع) تحت لوای آن حضرت در فردای قیامت خواهند بود و چه بسا فلسفه این تقدم مهدی(ع) بر مسیح تسلیم در برابر خاتمیت و خاتم الاوصیا و صاحب سدره المنتهی بوده و این علامت آن باشد كه دین و قرآن محمد(ص) و اهل بیت آن حضرت در افق اعلا هستند و چه بسا این خود از اسرار و رموز الهی و تأویل این قبیل احادیث باشد. و البته حضرت ولی‌عصر(ع) امامت به مفهوم ولی‌الله و ولی اولیا‌ءالله و ولایت مطلقه الهیه است و تقدم آن رتبی است و بالاتر از مقام نبوت مطلقه است.4
نه مهدی(ع) جز با نزول حضرت مسیح ظهور نخواهند فرمود و تكمیل سلسله و زنجیره پیامبران و رهبران الهی در آخرالزمان با ظهور مهدی(ع) اتفاق خواهد افتاد. و آنچه امروز مسیحیت آمریكایی تصور می‌كند كه آرمگدن اتفاق خواهد افتاد و امام عصر(عج) و مهدی موعود(ع) در كار نخواهد بود و دروغی آشكار بیش نیست.

6. دروغگوها و كذاب‌ها فردا مدعی مهدویت و یا امامت و یا مدعی نیابت و یا ظهور باب و مانند آن نشوند. این رخداد جز با حضور و نزول حضرت مسیح(ع) عملی نخواهد شد.

7. خود این حدیث دلیل روشنی بر ظهور امام عصر(عج) و آینده روشن تاریخ بشریت و امید به آینده‌ای نویدبخش و ظهور منجی موعود و ظهور عیسی بن مریم(ع) و وعده ادیان الهی برای نجات كاروان بشریت از چنگال اهریمنان و شیاطین خواهد بود و این از نشانه‌های آن بزرگوار است.

8. امید است صاحب‌نظران و اندیشمندان رسالت بزرگ خود را در تبیین معارف الهی و نقد و بررسی دقیق و حكیمانه مسائل و موضوعات عمیق اسلامی و ولائی برداشته و زمینه‌های سوءاستفاده و برداشت‌های غلط و جاهلانه و یا مغرضانه را از بین ببرند و اجازه ندهند تا در اثر سهل‌انگاری و یا غفلت مرزبانان معارف اسلامی و حقایق قرآنی، میدان برای دزدان راه و شیادها هموار شود و یا جاعلان و غافلان و عناصر پر ادعا و مردم فریب افكار عمومی را مشوب و چهره حقایق دینی را ملكوك و ذهن‌ها را شبهه‌ناك و افكار را مسموم نمایند و یا با خرافات و خرافه‌گرایی معارف بلند توحیدی دستخوش و ساوس شیطانی و یا سلیقه‌های گوناگون نفسانی بشود.
تذكر این مطلب نیز بسیار به جا و قابل توجه است كه بحث و بررسی فقیهانه و كارشناسانه در این قبیل احادیث و روایات و مسائل تاریخی و اجتماعی و فلسفی و سیاسی و كلامی و ادبی و مانند آن از ظریف‌ترین، حساس‌ترین و ارزشمندترین كارهاست و البته نیاز به قدرت استنباط و دقت و سلامت نفس و بصیرت در دین و آشنایی با علوم و فنون اجتهاد و آگاهی به رموز آن دارد و الا نااهلان و یا مدعیان ناآگاه و یا خودباختگان در برابر بیگانگان و بردگان هوی و هوس هرگز توان لازم را برای ورود در این میدان‌ها و اظهارنظر فنی و تخصصی و جلب اعتماد عمومی را نداشته و نخواهد داشت.

9. حضرت مهدی(عج) بلاواسطه فرزند امام عسكری(ع) و حضرت نرجس خاتون است كه در سنه 255 ق. در سامرا متولد شده‌اند و در اعتقاد ما شخصی معین، با ویژگی‌ها و صفات خاصی بوده و هرگز جایی برای تردید، تحریف، خرافه‌گرایی، تفسیرها و توجیه‌های جاعلانه باقی نمی‌گذارد. عیسی‌بن مریم(ع) نیز پیامبر اولوالعزم بوده كه حدود 770 سال قبل از ولادت امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ در بیت اللحم از حضرت مریم(س) متولد شده‌اند و در بینش صحیح دینی و تاریخ هرگونه ادعای ساختگی كه به مفهوم یكی بودن آن دو بزرگوار مطرح شود و یا با انگیزه‌های گوناگون سیاسی اجتماعی و فكری مطرح شود دور از انصاف و خلاف وجدان و غیر منطبق با واقع است.

10. طبق روایات متواتر اسلامی، آن بزرگوار دارای دو غیبت است: غیبت صغری و غیبت كبری و در عصر غیبت صغری رابطه با آن حضرت(ع) توسط نواب خاصشان برقرار می‌شد و در عصر غیبت كبری آن حضرت دارای نواب عام است و صفات ایشان نیز به طو كلی و كامل تعریف شده است.
ولی درباره حضرت مسیح كه بحث غیبت و یا مباحث مشبه مطرح نیست بلكه در تعبیر قرآن كریم آمده است:
و ما قتلوه و ما صلبوه ولكن شبّه لهم... بل رفعه الله إلیه.5
و حال آنكه آنان او را نكشتند و مصلوبش نكردند، ولیكن امر بر آنان مشتبه شد... بلكه خدا او را به سوی خود بالا برد، و خدا توانا و حكیم است.
و در روایات ما بحث نزول حضرت مسیح(ع) است، نه ظهور آن بزرگوار. و این دو تعبیر و عنوان بسیار متفاوت است كه یكی نشانگر غیبت و دیگری نشان‌دهنده عروج و رفع الی الله و نزول مجدد است.
درباره حضرت ولی عصر ـ ارواحنا فداه ـ این عنوان به كار نرفته بلكه عنوان غیبت، عصر غیبت و عصر ظهور به كار رفته است. یعنی او در میان ماست ولی از چشم ما به حسب ظاهر غایب است نه اینكه خداوند متعال او را به سوی خودش برده باشد، و یا به عقیده مسیحیت آن بزرگوار را به دار آویخته باشند و به ملكوت الهی پرواز كرده باشد. بنابراین ادعای تطبیق این دو با یكدیگر نمی‌تواند صحیح و قابل قبول باشد.
مهدی(ع) از ذریه رسول اكرم(ص) و فاطمه اطهر(س) و از خاندان محمد(ص)‌و هم‌نام رسول اكرم(ص) است. او قائم بالحق و قائم بالقسط است كه او از مكه خواهد درخشید و یاران وفادار و استوار و انصار فداكار او در اسرع وقت به او ملحق خواهند شد. و جریان‌های صلیبی و صهیونیستی نیز نمی‌توانند بر چهره پرفروغ خورشید ولایت گرد و غبار نسیان و تحریف بپاشند.
آری مهدی(عج) وارث همه انبیا و اولیا است وارث زمین است وارث آدم و نوح(ع) و پیامبران اولوالعزم دیگر است وارث موسی كلیم و عیسی مسیح(ع) است تجلی همه ارزش‌های الهی و ادیان آسمانی است.
اكنون رسالت همه منتظران آن بزرگوار و ارادتمندان آستان مقدس حضرت خاتم الاوصیا(ع) احیای انگیزه‌های عمیق دینی و الهی و ایجاد آمادگی روحی و اخلاقی و گسترش فرهنگ مهدویت و ولایت و تلاش در راه بیداری امت اسلامی و زمینه‌سازی برای وحدت جهان اسلام و فداكاری و مجاهدت در راه نصرت آن حضرت و بسترسازی برای عصر ظهور و پیروزی حق بر باطل و آماده‌سازی افكار و اندیشه‌ها و ایجاد شرائط برای حكومت واحد عدل جهانی است.
و نصرتی معدّه لكم... حتی یحیی الله تعالی دینه بكم فمعكم معكم لامع غیركم.6
و یاری من مهیای شماست... تا آنكه خدای تعالی دینش را به وسیله شما زنده گرداند. پس همراه شمایم، همراه شمایم نه همراه (كسی) جز شما.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط سید سجاد